Hatkor van kapunyitás, előbb nem.
Bosszantó. Innentől külön úton járunk DV-al. Utóbb
kiderül: ez az elkülönülés sose történik meg két napnál hosszabb időre… Kezdem élvezni az egyedül
gyaloglást.
A nap ma egyszerűen nem kel fel.
Szürke, nehéz felhők borítják az eget, jó hideg is van, na ezt tudhattam volna,
mire megyek a meteorológiai tudományommal, ha nem használom? Már Irache-ben
nyilvánvaló volt, hogy két napon belül itt a „markáns hidegfront”, ott a
kezemben a pulóver, és nem… Fene a kemény fejemet. Most tanulhatok némi
alázatot.
Na, szóval nyirkos hidegben
ballagok, az indiai kendőt tekertem magamra, ez az egyetlen vidám színfolt a
tájban. Örömteli felfedezés, hogy Azofrában nyitva találom a boltot. Pótolom
halkonzerv-készletemet.
Cirueňa hátborzongató.
Kísértetfalu. Felépítettek itt egy nagy lakóparkot, amiben nincs lakó.
Csettegve dolgozik az automata locsoló, nyírva van a fű, az úszómedencében
kéken csillog a víz. Valakik ápolják a lakóparkot, hátha elkelnek még a lakások
– de a játszótér hintája üresen árválkodik. Az egész olyan, mint egy halott,
amit szorgalmasan balzsamoznak, hátha feltámad! A gazdasági válságot talán még
sosem láttam ennél nyilvánvalóbban. Még egy gazzal benőtt, sorsára hagyott
település se lenne ennyire nyomasztó, mint ez az élettelen műanyag-világ,
keserves reménykedés, halott ambíciók kirakata!
Lapos, szürke fények,
hosszú-hosszú köves utak. Beszélgetek a többi vándorral, hallom, a szomszéd
falut elverte a jég.
27 kilométer után egy nagyobb
település következik: Santo Domingo de la Calzada. A város határában fabódé,
benne vidám diáklányok, statisztikai adatlap kitöltés és beléptető pecsételés
céljából. Kicsit elvont állapotban vagyok, nem mindig értem elsőre a
kérdéseket. „Ki vagy te?” – oké, leesik, hogy ez most nem a legmélyebb
önismeret kontempléciós kérdése, hanem csupán a nevemre kíváncsiak. Honnan
jöttél? Honnan indultál? Egyedül vagy, vagy csoporttal? Hol töltötted az előző
estét? (Itt puskáznom kell. Ezek a spanyol nevek nehezen mennek bele a fejembe.)
Ismered Santo Domingót? Mivel nemmel válaszolok, kapok egy térképet, bejelölve
a szálláshelyekkel. Nagyon aranyosak.
De ki is ez a szent Domonkos,
akit nem ismerünk személyesen? Atyaég, egy ezer évvel ezelőtti
remete-szerzetes, aki rendbe hozta itt az utat és a hidat, ápolta a beteg
zarándokokat, aztán épített egy kis kórházat és szálláshelyet számukra. Aztán a
projekt egyre jobban kinőtte magát, találkozóponttá vált, akkor már idegyűltek
a fogadósok, istállósok, kézművesek, az őket ellátó földművesek, favágók,
kovácsok… és a hajdani remetekunyhó helyén város keletkezett.
Megnézem a kora-gótikus
katedrálist, altemplomában nyugszik maga az alapító szent, körbejárom a
kőszarkofágot… Megborzongat, egyrészt a hideg, másrészt a tudat, hogy mennyire
régi a Camino.
Rászánok két és fél eurót a
kincstár megtekintésére, megcsodálom a legendás tyúkot és kakast, és
kívül-belül alaposan körbejárom a katedrálist is. Nem tetszik. Olyan, mintha
nem Istennek, hanem a turisták istenének szentelték volna, mindenfelé digitális
óriás érintőképernyők és kivetítők, meg magyarázó táblák, minek ez? Abszolút
nem is illik a gótikus falak közé. Amikor megvettem a belépőjegyet, kint
kellett hagynom a hátizsákot, most kedvesen felsegítik a hátamra. Ez az apró
gesztus többet mond a kereszténység lényegéről, mint a plazmaképernyők…
Tovább, tovább… ultreia.
Most sűrűn eszembe jut ez a biztató szó. Hideg is van, nyirkos-csepergő az idő,
mások bezzeg élvezik és zarándokbarát időjárásnak nevezik. Már aki nem bírja a
napot. Én bírom, sőt olyan vagyok, mint a gekkó, tűző napon és harmincöt fokban
érem el az üzemi hőmérsékletemet. Most konokul battyogok és egy
üde és fitt, rózsás arcú német orvostanhallgató lánnyal beszélgetek. Sportos
öltözéke és nordic walking botjai vannak, vidoran lóbálja őket. Rémesen
frusztráló, amikor megunja a tempómat és hátrahagy.
Tovább, tovább.
Fekete kígyó mászik előttem az
ösvényen. Lehajolok és megsimogatom. Szerencsére nem sértődik meg, nem harap.
Különös, mennyire tovatűnt a veszélyérzetem. Eszembe se jut, hogy mérges kígyó
is lehetett volna.
A birkák szerencsére
egyértelműek, őket is megsimogatom, amikor a nyáj átözönlik az úton és körülfolyik
engem. A pásztorkutya sem harap.
Mezőgazdasági munkagép tűnik fel
a földúton, szanaszét álló, hegyes vasakkal kirakott eleje legalább egy-egy
méterrel túlnyúlik az út szélességén, tehát kikerülni lehetetlen. Sportosan
ugrok a kombájn elől az árokba. „Rossebb” – mondom én, „szfrötty” – mondja a
pocsolya az árok alján. Hopp, ismerős alak, hosszú és
vékony, piros hátizsákkal virít a sárga-zöld napraforgóföld szélén, ki más
fotózna ekkora átéléssel és gyakorisággal napraforgót, mint DV? Igen, ő az, együtt
megyünk tovább Graňonig.
Ódon falu, masszív és ősöreg
házakkal, némelyik több, mint ötszáz éves. Bolt is van, alacsony ajtónyílás
masszív kőgerenda „ajtófélfákkal”, az apró ajtó mögött maga a középkor lakik.
Bolt mivoltjára csak az ajtó mellé állított coca-cola automata utal. DV-al
ugyanazt az albergue-t néztük ki, mégpedig a harangtornyot. Nem nehéz
megtalálni, de hol a bejárat? Négy öreg fickó ül hallgatagon egymás mellett egy
ház előtti kispadon, akár a magyar falvakban, csak sokkal szótlanabbul. A négy
öreg hal összeszokott mozdulattal, egyszerre emeli fel a kezét és mutatja az
irányt. Hozzászoktak. Úgyhogy megyünk be a torony mögé, az ajtó baljós fekete
nyílás, félig nyitva lévő vasalt faajtó, na ez is megvan pár száz éves.
Kovácsoltvas kagyló-vándorbot kopogtatója van. Világítás semmi, úgyhogy
nagylevegő, elszánás, bemegyünk. Kanyargó lépcső felfelé, sötétség, óvatosan
teszem egyik lábamat a másik után. Az emeletre felérve hihetetlen világ fogad.
Egy gótikus hippitanya! Azonnal elbűvöl. Kandalló, a párkányán szív alakú kövek
gyűjteményével, pianínó (hogy hozták fel a
csigalépcsőn?), meghitt sárga olvasólámpa-fény kis sakk-asztallal és kikopott
öblös fotelokkal, kikészítve többféle tea, főzz magadnak. A könyvespolcon vegyes,
többnyire itthagyott-ittfelejtett kötetek. A kecskeméti lány, Éva már itt van,
gyógyítja a kikészült lábát. A hospitalerók, önkéntes segítők még sehol
nincsenek, önkiszolgáló minden. Csodálatos. Meleg vízzel zuhanyozok (mennyei
érzés! Arról nem is beszélve, hogy még sose zuhanyoztam gótikus
harangtoronyban! Totál szürreális…), aztán mosok is, a gatyám a harangok
mellett lengedezik a szárítókötélen. Mert ez a harangtorony egyébként üzemel.
Galambok szárnya csattog, messzire ellátni.
DV úgy gondolja, felhurcolja a
matracát a harangszintre, hátha kísértet is van. De aztán visszajön, mert ott
„bojler van meg galamb”.
Megtelik a torony, nézegetem a
nyilvántartókönyvet – ma 11 nemzetiség képviselői vannak itt, várom, hogy
kilegyen a tucat – és nem is várok hiába, este még befut néhány szlovén
biciklista. A Caminón a mezőny igazán nemzetközi. Legtöbben természetesen a spanyolok
vannak, akik gyakran az éves szabadságuk idejére, részletekben teszik meg az
utat, több év alatt (ebből a rekorder az a hölgy, aki 2010-re az egyik falutól a
másikig tartó öt kilométert vállalta). Sok az
olasz is, ezek többnyire színes, papagájszerű csoportokban bicajoznak. Európa
összes katolikus országából jönnek zarándokok, főleg lengyelek, franciák,
németek. Néhány skandináv, holland, ír, román, szlovák és persze magyar is
akad. Amerikaiakkal, brazilokkal, koreaiakkal és Fülöp-szigetiekkel
találkoztunk még.
Sello nincs, ezért át kéne
menni a kocsmába az út túloldalán. Kicsit bóklászok a faluban, elolvasok egy
ismertető táblát a templom oldalán – itt még a 19. században is párbajjal
döntöttek el egy birtokvitát. Santo Domingo városa és Graňon is kiállított
egy-egy vitézt, akik kardpárbajt vívtak eldöntendő, melyik településé a
kérdéses szántóföld. Mennyire más világ lehetett!
Tüneményes brazil lányok az
önkéntesek, felpezseg a délvidéki temperamentum, szinte sistereg, ahogy a közös
főzést vezényelik. Megint hagymát pucolok, persze. Befut a gitáros fiú is,
szóval zenés főzés van. Sebastian, a katalán fiú, akinek Alto de Perdónnál megettem
a szendvicsét, a zongorához ül. Csodálatos, csodálatos!
Ahol harangtorony van, ott templom
is van – ahol templom van, ott zarándokmise is akad. Valóságos hagymafelhőben megyek,
pontosabban sántítok át a többiekkel. A templom belső tere is gótikus, és egy
hihetetlen, óriási reneszánsz oltára van. Szóval nem a mifelénk szokásos
barokk, az aranyozott, hájas angyalkáival, hanem egy olyan csoda, ami
Magyarországon még az esztergomi keresztény múzeumban se akad, pedig Graňon egy
kis falu! A bennem élő művészettörténész le van nyűgözve...
Megint kiszólítanak bennünket az
oltár elé, áldásért – behunyom a szemem, hogy megfigyeljem, mit érzek – és,
igen, lehet érezni az áldást, mint egy áramló meleg takarót. Úton-útfélen
áldást és védelmet kapunk, amire nagy szükség is van – az ember óhatatlanul
kikattan egy kicsit a monotóniától, a fáradtságtól és a nehézségektől, legalább
jó irányba kattanjon!
Van egy srác, a szeméből elemi
erejű rémület sugárzik, azt mondja: „még egy ilyen mise és megtérek”. Teljesen
meg van ijedve. Ismerem ezt az érzést, a spirituális válság örvényét, a mélyén
ásító egzisztenciális fekete lyukat! Szívből kívánom, hogy a srácnak legyen
bátorsága megtenni a lelki ugrást az ismeretlenbe, hogy aztán jól meglepődjön,
mit talál a túloldalon…
A vacsit DV egyszerűen
„mosléknak” nevezi, nekem ízlik, bár tényleg nem kellenének bele azok a gyanús
oldalasdarabok. Egy vega srác reklamál is. Itt nincs könnyű dolga a vegáknak. A spanyol
konyha bizony húsos. Én vega koromban, ha úton voltam, félretettem az "ezt igen, ezt nem" dolgot és mindent hálásan megettem, ami adatott. Minden érett világvallás felmentést ad zarándoklat idejére
a táplálkozási előírások betartása alól, és ez nem véletlen. Örömmel meg kell
enni, amit adnak, és jól van ez így. De persze lehet ezt máshogy is gondolni...
Megint nem hagynak mosogatni.
Ellenben van vörösbor, érdekes
csőrös üvegpalackban, viccesen lehet inni, rengeteget nevetünk ezen a spanyol
furmányon.
DV újabb vízhólyagot fedez fel a
lábamon, én persze tagadok: á, ez csak bőrkeményedés! – különben jön a tű meg a
cérna. Ám DV nem hagyja annyiban, konzíliumot hív össze, hogy ez márpedig
sürgős ellátásra szoruló hólyag! Megadom magam a sorsnak… emmán döfi, szó
szerint. Jáááj.
Jön az esti utómise – ez életem
egyik legragyogóbb pillanatát hozza el, szavakba nem is foglalható az élmény…
mécsesek fénye világít csak, kijelöli az utat a karzatra, éneklünk… Ultreia
et suseia, deus adiuve nos, rögtön több szólamban és gyönyörűen. Ahogy ez
szól… Mélységes, megsemmisítő hálát érzek. Kézről kézre adunk egy mécsest, mindenki
kívánhat valamit az anyanyelvén… én azt kívánom, hogy mindenki találja meg a hálaadás
útját. Összeszalad szemem előtt a derengő reneszánsz oltár, könnyek folynak
végig az arcomon. Erre tényleg nincsenek is szavak… már ezért megérte MINDEN.
Irtó nagy bulihangulat van,
zongoraszóval.
Letelepedek az egyik meghitten
kopott fotelba, és megnézegetem a többiek útikönyvét. Mit mondjak, megjelenik a
nemzetkarakter. Az olaszoké gyönyörű, színes-szagos, és teljesen pontatlan. A
németeké viszont százméteres pontossággal adja meg a távokat, sőt még azt is,
hogy hány perc alatt (!) ajánlott megtenni egy-egy szakaszt. A lengyelekében minden napra ajánlva imák és lelkigyakorlatok vannak, az angol útikönyvben pedig részletesen fel vannak sorolva a kocsmák.
Én maximum két napra tervezek előre, aztán már ennyit sem. Az angol Szent Jakab Testvériség sárgafedelű kiadványát használom. Korrekt és zarándokbarát kiadvány – nincsenek benne fotók (minek is), könnyű papíron van, apró betűkkel, vékony fedéllel, és még az általános útmutató is olvasás után kidobható belőle, hogy azt se cipeld feleslegesen. Az infók egészen pontosak (mondjuk az árak nem, de ezt tudjuk be a gazdasági válságnak), olyan útmutatások is vannak egy-egy helyhez csatolva, hogy „állítólag nem valami tiszta”, „a lovat a ház mögött kikötheted” vagy „vigyázat, a tulaj ráröpül az egyedülálló nőkre”. A szerző, Alison Raju hetven fölötti hölgy, aki ma is önkéntesként dolgozik és gyakorlatias füzetek tucatját írta eddig, 15 Camino után…
Én maximum két napra tervezek előre, aztán már ennyit sem. Az angol Szent Jakab Testvériség sárgafedelű kiadványát használom. Korrekt és zarándokbarát kiadvány – nincsenek benne fotók (minek is), könnyű papíron van, apró betűkkel, vékony fedéllel, és még az általános útmutató is olvasás után kidobható belőle, hogy azt se cipeld feleslegesen. Az infók egészen pontosak (mondjuk az árak nem, de ezt tudjuk be a gazdasági válságnak), olyan útmutatások is vannak egy-egy helyhez csatolva, hogy „állítólag nem valami tiszta”, „a lovat a ház mögött kikötheted” vagy „vigyázat, a tulaj ráröpül az egyedülálló nőkre”. A szerző, Alison Raju hetven fölötti hölgy, aki ma is önkéntesként dolgozik és gyakorlatias füzetek tucatját írta eddig, 15 Camino után…
Két horkolós közé szorulok a galérián leterített matracon.
Balomon egy hegyomlás termetű német hapsi, jobbomon egy svájci pasas, valami
órás helyről jött, talán Schaffhausent mondta. Mindenesetre, horkolnak, mint a
gép, húsz centire a fülemtől. Már majdnem előkotrom a füldugóimat. Tetejébe’ a
svájci átfetreng az én matracomra, ahol egyre szűkebb hely marad számomra. Egy
darabig gyakorlom a keresztényi türelem erényét, hátha visszamászik magától. De
nem. Úgyhogy egy karatés csípődobással visszapasszolom a helyére. Horkolnak
tovább.
Azt képzelem, hajón vagyok. A
horkolás a tenger moraja, a sipító hangok a vitorlakötelek között átsüvítő szél
hangja. A vitorlázaton kopog az eső. Fekszem a fa fedélzeten, és egy idő után
érzem is, ahogy hullámzik a tenger… elalszom.
Micsoda áldás, úgy úton lenni,
hogy közben már meg is érkezett az ember!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.